Et af de mest påtrængende problemer i Istanbul, der har næsten 15 millioner indbyggere, er uden tvivl transport gennem byen. Som i andre storbyer har det derfor været nødvendigt at udvikle og udvide jernbanenettet. I Istanbul er Marmaray jernbane- og metroprojektet det mest ambitiøse skridt i retning af en løsning. Men sådanne konstruktionsarbejder i byer med ofte årtusindgamle levn er en udfordring, ikke kun for arkitekter og ingeniører, men også for arkæologer, geologer, antropologer, zoologer, kunsthistorikere, konservatorer og mange andre.
Udgravningerne
Relaterede artikler
Det er 29 år siden, at der sidst blev udgivet et rejsenummer i SFINX om Konstantinopel/Istanbul. Meget er sket i byen siden da,...
Geografi er en afgørende kulturel faktor. Transportveje – og muligheden for at kontrollere dem – leder til konflikter, men også til anlæggelse af...
Hotel Antik i Istanbul ligger tæt på den gamle hovedgade, som Istanbuls moderne sporvogne nu kører igennem, i området ved Beyazit-moskeen og nær...
Den græske forfatter Polyb beskrev allerede i 100-tallet f.Kr. det kommende Konstantinopels geografiske situation: Til havsiden er Byzantion den by i hele den...
Da arkæologer fra St. Andrews Universitet i Edinburgh gennemførte arkæologiske undersøgelser i området ved Sultan Ahmet moskeen, populært kaldet Den blå Moske, i...
I kvarteret Edirne Kapı tæt ved Theodosiusmuren, den gamle bymur, ligger museet Chora, også kaldet Kariye Camii. I dag er Chora et museum,...
Min Konto >
Kontakt >
Abonnementsvilkår >
Handelsbetingelser >
Sikker betaling >
Persondatapolitik >
Cookiepolitik >
Om SFINX >
SFINX på Facebook >
Forlagetorbis.dk >