Søg
Close this search box.

Vi lærer ikke af historien, hvis vi ikke læser om den.

Home / All Magazines / SFINX 2017 / Nr. 40:3 / Om farve og form i græsk skulptur

Om farve og form i græsk skulptur

Franskmanden Antoine-Chrysostôme Quatremère de Quincy (1755–1849) leverede startskuddet til udforskningen af farven i antik skulptur. I sit banebrydende værk Le Jupiter Olympien fra 1814 tog han udgangspunkt i den litterære overlevering om et af den antikke verdens syv vidundere, Phidias’ kolossale kultstatue af Zeus i Olympia, udført midt i 400-tallet f.v.t. i guld, elfenben og andre ædle materialer (Fig. 1). Med inddragelse af en vifte af andre kilder gjorde han det klart, hvor ”mangefarvet” antik skulptur måtte have været. Han gav fænomenet betegnelsen ”polykromi”, et ord hvis rødder er græske: ”poly” af poly, mange og ”kromi” af chroma, farve.

........
For at læse artiklen skal du abonnere på SFINX. Klik på abonner og se dine muligheder.

Relaterede artikler

[wd_asp elements='search' ratio='80%' id=1]