Søg
Close this search box.

Vi lærer ikke af historien, hvis vi ikke læser om den.

Home / All Magazines / SFINX 2018 / Nr. 41:1 Antikkens farver / At se lyset i antik, polykrom skulptur

At se lyset i antik, polykrom skulptur

Introduktion

I det første århundrede e.v.t. voksede brugen af hvidt marmor i Italien og resten af Middelhavslandene. I produktionen af skulptur var hvidt marmor, sammen med bronze, det foretrukne materiale, og det blev brudt flere steder, herunder i Grækenland, Tyrkiet og Italien, hvorfra det blev sendt videre til værkstederne overalt i det romerske Imperium. Den velkendte stens popularitet i antikken synes for mange pludselig fremmed, når man i dag ser på de fysiske rekonstruktioner af antikke skulpturer, der er dækkede af malingslag. Marmoret har siden Romerrigets fald været værdsat for dets hvidhed, og når man ........

For at læse artiklen skal du abonnere på SFINX. Klik på abonner og se dine muligheder.

Relaterede artikler

[wd_asp elements='search' ratio='80%' id=1]